ارحل ياسيسي يتصدّر مجدداً بعد طلب قرض صندوق النقد

10

مصر – افريقيا برس. من جديد، عاد وسم #ارحل_ياسيسي لتصدر قائمة الأكثر تداولا المصرية، فور إعلان النظام عن طلب “دعم مالي إضافي من صندوق النقد الدولي يضاف للدعم الفني لمواجهة الأزمة المالية الناتجة عن تفشي فيروس كورونا”، حسب مؤتمر رئيس الوزراء مصطفى مدبولي.

المغردون اعتبروا طلب النظام عجزا عن مواجهة أزمة كورونا في الوقت الذي يرسل مساعدات للصين وإيطاليا وأميركا، ما ساهم في تصدر الوسم، رغم سيطرة الدراما على القائمة منذ بداية شهر رمضان، ومحاولات الكتائب السيطرة عليه.

وسخرت زوزو محمد: “‏تخيل يا مؤمن دولة خيرها على نص العالم وبعتت معونات للصين وايطاليا وامريكا رئيس الوزراء بتاعها هيطلب قرض من صندوق النقد الدولى.. لا تخرج قبل ان تقول سبحان الله. #ارحل_ياسيسي”.

وعبر “النينجا المصري” عن سعادته: “‏مشغول جدا ومش فاضي ومبدخلش تويتر بس مش ممكن ينزل هاش ‎#ارحل_ياسيسي من غير ما أمسي عليكوا”. ونقلت غادة علي: “‏بصراحة كده في أمل كبير جدا بذات لما كنت في قسم شرطة والأمين واقف بيتكلم صاحبه وبيقوله شفت السيسي.. أنا بصراحة لما قال السيسي حاف كده استغربت بس قلت عادي.. بس انصدمت بعد ما قال عليه ابن الجزمة باعت كمامات مساعدة لبره. #ارحل_ياسيسي”.

وعبر “نوبي” عن تفاؤله: “‏أول ما لقيت الهاشتاج ده تريند غمرتني سعادة لا توصف وممكن بسببها أصوم من غير سحور وأفطر على ‎#بلحة. #ارحل_ياسيسي”. بينما انتقد أسامة الوسم، وبرر: “‏لن يرحل السيسي بالترندات وانما سيرحل بجحافل المتظاهرين غلى الأرض.. كفانا جبنا وخوارا علينا أن نزلزل هذا النظام الخائن بالنزول الى الشوارع في أقرب وقت. #ارحل_ياسيسي”.

وتساءلت “بنت مصر الحرة”: “‏بعدما ‎#السيسي صرف منحة ‎#منظمة_الصحة_العالمية على مستلزمات الطبية (اللي مستشفياتنا أولى بيها) و بعتها ل ‎#الصين و ‎#إيطاليا و ‎#بريطانيا و ‎#أمريكا طالب قرض عشان مواجهة ‎#كورونا؟ بتقترض عشان تبعت لدولة مين تاني؟! #السيسي_عدو_الله ‎#ارحل_ياسيسي”.

كما تعجب عز الدين: “‏‎#ارحل_ياسيسي.. من أقل من أسبوع بيتكلم عن افتتاح تسعين كوبري أو يزيد عن كده.. ليه كل ده .. احنا محتاجين مستشفيات ودعم زيادة للفقراء.. في النهاية قروض وديون ودعم الجيش”. وسخر محمد: “‏الله.. ما ترحل بقا يا دسوقي قرفتنا .. ولا انت معندكش دم يا جدع. #ارحل_ياسيسي”.

وتعجب عبد الرحمن من سرعة سيطرة الوسم: “‏‎#ارحل_ياسيسي.. أنا قفلت تويتر ٣ دقايق هما ٣ دقايق بالظبط ببص عالتريند لقيت ده. ‎#ارحل_ياسيسي”.

التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي موقع إفريقيا برس وإنما تعبر عن رأي أصحابها

Please enter your comment!
Please enter your name here